www.enteuropa.nl
Aan het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
T.a.v. de heer dr. ir. H. Paul en mevrouw dr. A.L.J. Nielen
Directie Voedings- en Veterinaire Aangelegenheden
Postbus 20401
2500 EK Den Haag
Ternaard, 12 februari 2003
Betreft: Reactie van Ent Europa op het voorstel voor een nieuwe Europese
MKZ-richtlijn
Uw kenmerk: VVA03.182/ALJN
Geachte mevrouw Nielen, geachte heer Paul,
Op uw verzoek geven
wij hierbij graag schriftelijk onze reactie op bovengenoemde Richtlijn
van de Raad. Daar u te kennen heeft gegeven dat het Nederlands standpunt
ten aanzien van de Europese Richtlijn zoveel mogelijk zal aansluiten bij
het beleidsdraaiboek van dec. 2002, verzoeken wij u hierbij tevens onze
brief van 10 februari jl. in acht te nemen waarin wij knelpunten en bezwaren
aan de orde stellen m.b.t. het Nederlandse draaiboek.
Algemeen
Stichting Ent Europa heeft vanaf het begin van de uitbraak van MKZ in
Nederland geprotesteerd tegen het doden en vernietigen van gezonde (geënte)
dieren op grond van morele en ethische overwegingen. Met het aanbieden
van een half miljoen handtekeningen op 11 december 2001 aan Minister Neyts-Uyttebroeck,
toenmalig voorzitter van de Europese Unie, en de aanbieding aan de toenmalige
voorzitter van de Vaste Kamercommissie LNV, dhr. P. ter Veer, op 17 april
2002, hebben wij het verzet vanuit de samenleving gestalte weten te geven.
Ook de Dierenbescherming heeft 750.000 handtekeningen aangeboden. Dit
signaal om een beleid uit de middeleeuwen af te schaffen werd meer en
meer door de Nederlandse overheid, de beleidsmakers en ook Mr. Byrne onderkend.
Een enting die door de jaren heen een beproefd en effectief middel tegen
mkz is gebleken en in producten van de betreffende dieren geen gevaar
oplevert voor de volksgezondheid, maar puur uit economische afwegingen
resulteert in het afmaken en vernietigen van gezonde dieren mag geen optie
zijn. In vredestijd zou het beleid dan ook worden herschreven met inachtneming
van markervaccins en afzetmogelijkheden van producten van geënte
dieren. Het CBL heeft bij monde van dhr. Marc Jansen haar maatschappelijke
verantwoordelijkheid genomen en toegezegd de betreffende producten te
willen vermarkten. Dit gebeurde tijdens een bijeenkomst in Dokkum in het
najaar van 2002. De onderzoekscommissie van het Europees Parlement gaf
aan richting te willen geven aan het in leven laten van geënte dieren,
daarbij verwachtingen uitsprekend over het markervaccin. Alle aanbevelingen
van het EP zijn voor ons in de Richtlijn niet herkenbaar.
Wie schetst onze
verbazing dat in de Richtlijn van de Raad hierover niets is terug te vinden.
Nog steeds is het enten en in leven laten niet een eerste prioriteit en
hoewel er in de inleiding wel een paragraaf over is opgenomen, is in de
uitvoering hiermee geen rekening gehouden. Slechts wanneer een crisis
volledig uit de hand dreigt te lopen mag beschermende vaccinatie worden
ingezet. Noodvaccinatie en onderdrukkende vaccinatie leidden nog altijd
tot het (later) afmaken van gezonde dieren. Vaccinatie op zich is nu een
optie geworden binnen de Richtlijn, maar de situatie in Nederland heeft
laten zien dat dat resulteert in een massale vernietiging van gezonde
dieren. De Richtlijn heeft nog altijd als uitgangspunt handels- en economische
belangen en de psycho-sociale gevolgen voor mensen en dierenwelzijn blijven
daaraan ondergeschikt.
De Inleiding van
de Richtlijn
3.1 Het verbod op
preventieve vaccinatie heeft op doeltreffende wijze bijgedragen tot de
verbetering van de gezondheidstoestand van de veestapel in de Gemeenschap.
Vraag: Waaruit blijkt dat de gezondheid van de dieren zonder vaccinatie
beter zou zijn dan wanneer ze geënt zijn? De situatie in Nederland
tot 1992 (toen vaccinatie werd verboden) heeft aangetoond dat dieren en
veehouders het mkz-virus niet meer hoefden te vrezen en heeft het virus
niet kunnen toeslaan.
3.4 Hier wordt gesproken
over de grote epidemie van mkz in het Verenigd Koninkrijk. Gemeld wordt
verder dat als gevolg van enkele besmette bedrijven in o.a. Nederland,
grote aantallen dieren werden geslacht en vernietigd.
Opmerking:Toegvoegen: grote aantallen GEZONDE dieren. Ook moet België
bij dit punt genoemd worden. Hier zijn ook dieren (zeer hoogwaardig gefokte
geiten) preventief geruimd, terwijl testen een dag later uitwezen dat
er geen sprake was van het virus. Verder in dit artikel wordt gesproken
over enorme economische verliezen die de Gemeenschap dientengevolge heeft
geleden. Hierbij moeten ook de psycho-sociale gevolgen en het dierenleed
worden vermeld.
Wij zijn bijzonder verontwaardigd dat wordt geprobeerd de aandacht van
de hoofdzaak te verleggen naar bijzaken. Het gaat er namelijk om dat dit
non-vaccinatiebeleid tot gevolg heeft dat enkel en alleen op economische
gronden (en dan gaat het vaak nog om verouderde aannames ook) grote aantallen
gezonde dieren worden opgeofferd en gedood. Daarbij is een grens overschreden
die in een beschaafd land in de 21ste eeuw niet overschreden mag worden.
3.5 Hier worden de
gevolgen op economisch en sociaal gebied en m.b.t. dierenwelzijn genoemd.
N.B. Opvallend is dat toch weer economische gevolgen als eerste worden
vermeld.
Knelpunt: Uitwerking en oplossingen m.b.t. sociale gevolgens en dierenwelzijn
worden in de Richtlijn niet opgenomen.
4.5 Hier staat dat
het ruimen van besmette en verontreinigde dieren steeds moeilijker geaccepteerd
wordt.
Toevoegen: Het ruimen van gezonde (geënte) dieren is niet langer
acceptabel en is ook nooit acceptabel geweest. De psycho-sociale gevolgen
moeten bij dit punt ook genoemd worden. En trouwens: wat verstaat men
onder 'verontreinigde' dieren?
4.7 Samenvatting
Europese Conferentie december 2001 te Brussel.
Knelpunt: Hier wordt de nadruk gelegd op het zoveel mogelijk beperken
van de economische consequenties en die toonzetting domineert de hele
Richtlijn. De Europese Conferentie was mede op initiatief van Nederland
belegd en een dag voorafgaand aan de Conferentie heeft Stichting Ent Europa
een half miljoen handtekeningen en petities aangeboden vanuit de samenleving
en instellingen met als doel in de conferentie het signaal af te geven
dat de (hobby)dierhouders en de bevolking tegen het doden van gezonde
dieren zijn. De heer Bombeek, rechterhand van Minister Neyts-Uyttebroeck,
heeft de handtekeningen in ontvangst genomen en toegezegd dat dit standpunt
meegenomen zou worden tijdens de conferentie. Om hiervan in de samenvatting
niets terug te vinden, doet onrecht aan de werkelijkheid. Niet alleen
de economische consequenties mogen de boventoon voeren als juist vanuit
de samenleving de morele kant wordt benadrukt.
4.10 Als voldaan
is aan de voorwaarden van dit artikel kan noodvaccinatie een optie worden
in de bestrijding van mond- en klauwzeer.
Dit artikel zien wij graag toegelicht. Worden hier de markervaccins bedoeld?
Waar in hoofdstuk II over de bestrijding van MKZ vinden wij terug wat
in artikel 4.10 wordt bedoeld?
4.12 De EP-aanbeveling
om verder onderzoek te doen naar preventieve vaccinatie (met als doel
de dieren in leven te laten) wordt hier volledig ontkend. Waar staat dat
noodvaccinatie een meer prominente plaats dient te krijgen in de bestrijdingsstrategie?
Het was de aanbeveling van het EP dat vaccinatie met het in leven laten
van gezonde (geënte) dieren 1e prioriteit dient te zijn, c.q. voorrang
moet krijgen.
5.1 Gezien de aard
van de ziekte is er geen perfecte oplossing die geschikt is om tegemoet
te komen aan alle eisen op het gebied van economie, milieu en ethiek die
de maatschappij kan stellen, en is het voorstel het best mogelijke compromis.
Knelpunt: De ethiek moet in dit voorstel de compromissen inwilligen ten
opzichte van de economie. Het geld heeft macht, de ethiek krijgt te weinig
een stem in het vinden van een eerlijk compromis.
Echter, nu markervaccins beschikbaar zijn hoeft de bestrijdingsmethode
niet meer te zijn het doden van de dieren, maar enten en laten leven.
Dit is volgens ons het nieuwe en best mogelijke compromis. Het geld, de
economie hoeft dan niet te "lijden" onder de ethiek en ook het
milieu blijft gespaard.
5.3 Preventieve ruiming
moet mogelijk blijven om het aantal ziektegevoelige dieren in de nabijheid
van een uitbraak te verminderen.
Knelpunt: De dieren moeten tegen het virus beschermd worden door enting.
N.B. Alle geruimde dieren in een straal van 2 km. rond een besmet bedrijf
in Friesland bleken achteraf niet met het virus besmet te zijn! Dat is
de praktijk!
5.5 In zeer uitzonderlijk
ernstige gevallen, vooral in gebieden met een hoge veedichtheid: vaccinatie.
Knelpunt: Deze handelswijze heeft in Nederland uitgewezen dat er dan veel
dieren slachtoffer worden. Ringvaccinaties hebben het virus gestopt, niet
de stamping-out methode.
Dit artikel negeert volkomen de aanbevelingen van het EP en de protesten
uit de samenleving.
Pag.11, pnt 8. De
enige factor van belang is ook bij dit punt weer de rentabiliteit van
de betreffende sectoren. Psycho-sociale gevolgen en dierenwelzijn worden
buiten beschouwing gelaten.
Pag.11. pnt 12. Hier staat: Met de resolutie van het Europees Parlement
dient in de richtlijn rekening te worden gehouden.
Knelpunt: In de richtlijn vinden wij hier niets van terug. Het rapport
van het EP zou als bijlage aan de richtlijn moeten worden toegevoegd,
zodat de aanbevelingen en lessen uit de crisis van 2001 nooit uit het
zicht verdwijnen.
De Richtlijn
Wij missen in de
Richtlijn drie essentiële hoofdstukken:
1.Markervaccin. 2.
Dierenwelzijn 3. Psycho-sociale gevolgen.
Deze mogen niet ontbreken omdat de EU en de lidstaten verantwoordelijk
zijn voor de gevolgen van het opgelegde beleid. In de hieronder aangegeven
knelpunten per artikel zullen wij hier verder integraal op in gaan.
Tevens dient in de
richtlijn een paragraaf te worden opgenomen over de vergoeding/schadeloosstelling
door de overheid van agrarische- en niet agrarische bedrijven in de toezichtsgebieden.
Verder dient in de
Richtlijn onverwijld een passage te worden opgenomen dat ontwikkelingen
op het gebied van de wetenschap op de voet zullen worden gevolgd én
toegepast. Vgl. KNAW-rapport.
De Richtlijn dient
niet statisch te zijn, maar voortdurend aangepast te worden aan voortschrijdend
inzicht en de ontwikkelingen op het gebied van de wetenschap en in de
maatschappij.
Bij tests dient altijd
een second opinion mogelijk te zijn.
T.a.v. punt 2. Dierenwelzijn
stellen wij het volgende. De Richtlijn dient aan te geven hoe om te gaan
met onderstaande knelpunten, die zich voordeden in de crisis van 2001.
(Vgl. uitkomsten onderzoek Alterra).
· Injecteren/bloedtappen halsader schapen. Deze is moeilijk te
vinden en dierenwelzijnsproblemen - vaak misprikken - doen zich voor door
inzet van ondeskundigen.
· Het doden van (half) wilde evenhoevigen - Schotse Hooglanders,
herten, etc.- in (wild)parken/natuurgebieden middels geweren. Dieren worden
vaak niet dodelijk geraakt en bloeden langzaam dood. Herten springen zich
vaak dood tegen omheiningen in hun poging te vluchten.
· Varkens doden door electrocutiewagens. Deze wagens zijn niet
deugdelijk als het gaat om snel en pijnloos doden. De dieren gaan vaak
met 3 of 4 tegelijk door de stroomkettingen en krijgen daardoor te weinig
stroom om aan dood te gaan. Als ze geluk hebben krijgen ze bij het afvallen
van de lopende band de genadestoot van een RVV'er die handmatig een electrocutiestok
bedient. Als dat niet het geval is sterven ze in de destructiewagen door
verstikking.
· Het uitdrijven van de varkens uit de hokken. Hierbij worden (verboden)
stroomstootapparaten ingezet, die voortdurend worden gebruikt. Er wordt
geen rekening mee gehouden dat dit een zeer pijnlijke middel is voor dieren.
· Overvolle varkensstallen tijdens de crisis als dieren niet vervoerd
mogen worden. De dieren verwonden elkaar, er ontstaan onhygiënische
omstandigheden en ook moesten zeugen worden geaborteerd.
· Schapen in toezichtsgebieden die tijdens een crisis lammeren.
Veehouders mogen de dieren niet thuishalen omdat een vervoersverbod geldt
en weilanden niet betreden mogen worden. Schapen lammeren derhalve alleen
af en veel pasgeboren lammeren overleven de kou niet. Hier moet een oplossing
voor komen.
· Koeien die in de wei staan als een crisis uitbreekt. Deze mogen
niet thuisgehaald worden maar moeten wel gemolken worden. Hoe moet hier
mee worden omgegaan Hetzelfde geldt voor hulp bij afkalven als verbod
geldt voor het betreden van weiland.
· Gier. Waar moet gier gelaten worden als gierput vol zit en de
crisis nog niet voorbij is
· Melk. Waar moet melk gelaten worden als deze niet meer wordt
opgehaald?
8. Preventief uitroeien.
Knelpunt: Bij verdenking, dus een niet bewezen mkz-besmetting, mag doden
geen optie zijn. Vgl. In Nederland zijn vele dieren gedood bij ruimingen
van en rond een verdacht bedrijf waarvan na testen bleek dat er geen besmetting
was. N.B. De testuitslagen waren vaak dezelfde dag nog te verwachten,
maar op het resultaat daarvan werd niet gewacht.
10.c Het verwerken
van gedode dieren. Verbranden in de open lucht of begraven.
Knelpunt: Dit artikel moet komen te vervallen. Lidstaten dienen te allen
tijde te beschikken over voldoende destructiecapaciteit. Besmettingsgevaar
bij verbranden in de open lucht (onvoldoende verhitting) en gevaar van
begraven is groot (miltvuur). Los daarvan is de maatschappelijke weerstand
hiertegen groot. Dit is opnieuw teruggrijpen naar middelen die niet van
deze tijd zijn. Tijdens de crisis in 2001 hebben veel Nederlandse boeren
op een afgesproken datum strobalen verbrand als symbool voor het verbranden
van dieren en het protest daartegen.
14. Ook andere dieren
op het bedrijf (uitgezonderd paardachtigen en honden) kunnen worden gedood
en vernietigd.
Knelpunt: Deze maatregel moet komen te vervallen. In 2001 was hiervan
ook geen sprake. Waarom zou er verschil moeten worden gemaakt tussen paarden,
honden en katten, kippen, mensen, etc. Waar wij streven naar het in leven
laten van evenhoevigen geldt dit al helemaal voor niet-ziektegevoelige
dieren.
15. Uitzondering
voor ziektegevoelige dieren in bepaalde instellingen.
Knelpunt: Waar deze dieren wel beschermd worden tegen zinloze vernietiging
zien wij deze maatregelen gelden voor alle ziektegevoelige gezonde dieren.
Hobbydieren alsook agrarisch gehouden dieren. Alle dieren hebben dezelfde
rechten. Een uitzonderingspositie voor dieren uit omheinde gebieden -
hier worden bedoeld Schotse Hooglanders van Staatsbosbeheer - dan MOETEN
dezelfde maatregelen van uitzondering ook gelden voor alle ander ziektegevoelige
dieren, omdat Schotse Hooglanders ook in de slacht terecht komen en worden
verhandeld etc.
35. Vrijheid voor
lidstaten om zelf verdergaande maatregelen te nemen als zij dat nodig
achten.
Knelpunt: Dit punt moet vervallen. De Richtlijn moet bindend zijn wat
betreft de te nemen maatregelen voor alle leden in gegeven situaties.
Lidstaten mogen wel minder ver gaan, maar nooit verder dan aangegeven.
In de hectiek en chaos die onvermijdelijk ontstaan tijdens een crisis,
is de kans te groot dat men te snel en onterecht hardere maatregelen neemt.
39.2 Verbod op het
in de handel brengen van in het toezichtsgebied geproduceerde melk van
ziektegevoelige dieren.
Knelpunt: Dit is een aanscherping van het beleid dat gold in 2001. Melk
uit het toezichtsgebied (in Friesland) werd normaal opgehaald en verwerkt
zonder problemen. Dit artikel moet dan ook worden geschrapt.
Vraag: Waar moeten boeren de melk opslaan die niet wordt opgehaald?
55.4 en 55.7. Het in de handel brengen van melk en vlees.
Opmerking: Hier dient de overheid een sturende/dwingende rol in te spelen.
De overheid dient onverwijld d.m.v. goede afspraken te zorgen voor een
oplossing voor de afzet van (producten van) geënte dieren. Dit is
ook door de Nederlandse volksvertegenwoordiging aan ons toegezegd. De
Minister van LNV in Nederland heeft werkgroepen geformeerd die aan deze
oplossing werken.
61 en 62. Beschermende
vaccinatie wordt gestraft met 6 maanden exportstop.
Knelpunt: Deze beperking moet gelijkgesteld worden aan de voorwaarde die
geldt voor nood-en onderdrukkende vaccinatie. Dus maximaal 3 maanden exportbeperkingen.
Vraag: Welk doel dient dit termijnverschil van 6 i.p.v. 3 maanden?
Vraag: De betreffende produkten mogen gedurende die tijd wel nationaal
worden afgezet?93. Toepassen richtlijn vanaf 1 juli 2003.
Knelpunt: Besluitvorming over de Europese Richtlijn (voorzien per 30/6/2003)
kan pas plaatsvinden wanneer de bevolking gelegenheid heeft gekregen hierop
te reageren en zal zonodig moeten worden uitgesteld. De overheid zal moeten
uiteenzetten hoe men verder wil met de beloofde maatschappelijke discussie
m.b.t. het Nederlandse draaiboek (brieven 115 en 116 van Minister Veerman
aan de Kamer).
Bijlage X Voorwaarden
voor het inzetten van beschermende vaccinatie.
Hoe wordt deze bijlage geïnterpreteerd in het Nederlands draaiboek.
Is dit een reëele optie bij de bestrijding van MKZ, of is het een
laatste redmiddel?
Tevens vernemen wij graag hoe binnen de bepalingen van de Richtlijn Nederland
omgaat met de afzet van producten van geënte dieren. Worden hiertoe
momenteel directe onderzoeken gedaan door de Nederlandse overheid? Afzet
is mogelijk als producten behandelingen hebben ondergaan als beschreven
in de richtlijn. Deze mogelijkheid dient actief te worden uitgewerkt in
de Nederlandse situatie en zo nodig onverwijld te worden toegepast.
Het Nederlandse draaiboek
en Europese Richtlijn in de praktijk
Graag krijgen wij een duidelijk beeld van de te volgen strategie bij een
MKZ-uitbraak. Zou u aan de hand van de crisis van 2001 aan willen geven
waar de aanpak zou verschillen in uitvoering aan de hand van het NIEUWE
draaiboek en Richtlijn t.o.v. de vorige beleidsdraaiboeken?
Tenslotte verwachten
wij op grond van wat sinds het voorjaar van 2001 door politici en bewindslieden
is toegezegd, de door onderzoek verworven inzichten en de maatschappelijke
stellingname dat dit alles ook de Nederlandse insteek en inbreng zal bepalen
bij behandeling van de Richtlijn.
Graag worden wij
geïnformeerd welke opmerkingen/aanbevelingen van onze zijde door
uw Ministerie worden overgenomen bij de discussie over de Europese Richtlijn
en welke niet, en de reden waarom deze niet zullen worden overgenomen.
Hoogachtend,
Stichting Ent Europa
J. Streekstra-Nijboer
|