Verslag conferentie
(On)mogelijkheden van een nieuwe vorm van dierziektebestrijding - het
beleid van meerdere kanten belicht
Drs. C.J. Kalden
(S-G LNV), De mogelijkheden en onmogelijkheden van een nieuwe vorm
van dierziektebestrijding Drs. A.M. Akkerman
(dierenarts van origine, werkzaam bij LNV), Internationale grenzen aan
dierziektebestrijding Prof. dr. J.A.
Stegeman (eveneens dierenarts, verbonden aan de Faculteit Diergeneeskunde
UU), Effectiviteit van vacccinatie tegen mkz en kvp Jolanda Streekstra
(boerin, namens de Stichting Ent Europa), Ent Europa in belang van mens
en dier S.J. Schenk
(LTO Nederland), Vaccinatie: gevolgen voor de boer Prof. dr. Ir. R.B.M.
Huirne (Wageningen Universiteit), Economische analyse van bestrijdingsmaatregelen J. Mulder (Europarlement,
VVD), Nog veel veranderingen van Europees dierziektebeleid noodzakelijk
Braks sluit af: Deze
conferentie is zeer nodig en relevant. Meer dan 50% van de aanmelders
hebben we moeten teleurstellen. Er is ook nog veel onduidelijkheid. De
weg naar vaccinatie is nog niet obstakelvrij. Er moet hard aan gewerkt
worden om die te stroomlijnen. |
|
aaaa
|
|
Speeches
Inleiding tijdens conferentie over dierziektebestrijding Basistekst Deze tekst kan niet worden beschouwd als verslag van de rede. Alleen de uitgesproken tekst geldt. Inleiding door Secretaris-Generaal Kalden, namens de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de heer dr. C.P. Veerman, bij de opening van de conferentie 'De (on)mogelijkheden van een nieuwe vorm van dierziektebestrijding', op dinsdag 9 december 2003 in Utrecht. Van harte welkom op deze conferentie over de mogelijkheden en onmogelijkheden van een nieuwe vorm van dierziektebestrijding. We zijn hier bij elkaar om te praten over het Nederlandse beleid voor dierziektebestrijding. Dat is gebaseerd op Europese regelgeving; sinds 1992 geldt in de Europese Unie het non-vaccinatiebeleid. Die eerste drie letters - N O N - zetten we vandaag op scherp. Er zijn mensen die ze graag meteen helemaal zouden wegstrepen. Dat kan niet zomaar. Maar we gaan ze wél gedeeltelijk tussen haakjes zetten. Ik kom daar straks op terug. We hebben de afgelopen jaren diverse dierziekten bestreden. De uitbraken waren niet gering en de bestrijding moest dus ook stevig worden aangepakt. U weet allemaal wat dat inhield: grootscheeps ruimen van gezonde dieren. Die aanpak heeft elke keer weer veel maatschappelijke weerstand opgeroepen. Dat hebben we gezien bij de bestrijding van BSE, Klassieke Varkenspest, MKZ, en dit jaar bij de bestrijding van Vogelpest. Het ruimen van grote hoeveelheden gezonde dieren, en vooral ook het ruimen van hobbydieren, is met afstand de meest ímpopulaire beleidsmaatregel van de afgelopen jaren. De samenleving voelt zich met dit beleid als een voet in een te kleine schoen. Allerlei maatschappelijke groeperingen roepen: die schoen past ons niet; we krijgen er steeds weer blaren van. En er ontstaat ook geen eelt; het ruimen van gezonde dieren blijft een gevoelige kwestie. Als overheid kun je niet doorgaan met maatregelen die het maatschappelijk draagvlak structureel moeten ontberen. En dat willen we bij LNV ook niet. Dus is het noodzakelijk dat er fundamenteel anders wordt omgegaan met een uitbraak van een zogeheten 'lijst-A dierziekte'. LNV wil een maatschappelijk verantwoorde manier van dierziektebestrijding, waarbij zo min mogelijk gezonde dieren worden gedood. Daarvoor zetten we ons al enige tijd in. We hebben het probleem op de agenda gezet in Brussel. We hebben het internationale veld in beweging gezet, denk aan de OIE. En we hebben iets bereikt, namelijk de concrete mogelijkheid om te vaccineren met een markervaccin bij de bestrijding van uitbraken van Klassieke Varkenspest en MKZ. Dus vanaf nu zal er fundamenteel anders omgegaan worden met een uitbraak van een lijst-A dierziekte. In geval van Mond en Klauw Zeer of Varkenspest zal er rond de besmette bedrijven worden gevaccineerd. De niet-besmette, gevaccineerde dieren worden niet geruimd. Vaccinatie wordt dus ingezet als bestrijdingsinstrument, niet als preventief instrument. Ik besef dat dit verhaal verdere nuancering behoeft. Om te beginnen: we kunnen vaccinatie alleen toepassen in goed overleg met de Europese Commissie. En het zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn om meteen te gaan vaccineren rond het eerste besmette bedrijf. In sommige gevallen zal vaccinatie helemaal niet nodig blijken te zijn, bijvoorbeeld als er geen verdere verspreiding wordt verwacht. Maar als vaccinatie wel nodig blijkt, zal het in alle gevallen noodzakelijk zijn om het te vaccineren gebied zo klein mogelijk te houden. Elke dierziektecrisis is anders, maar de uitgangspunten van de nieuwe bestrijdingsmethode blijven in alle gevallen hetzelfde. Om te beginnen is preventie belangrijk. Het bedrijfsleven is verantwoordelijk voor voldoende maatregelen op het gebied van onder andere hygiëne in de stallen, het voorkómen van gevaarlijke contacten en het voorkómen van gevaarlijke ziektekiemen op het bedrijf en binnen de Nederlandse grenzen. Als er onverhoopt toch een dierziekte uitbreekt, bestrijden we die op zo'n manier dat er zo weinig mogelijk dierenlevens mee gemoeid zijn. Ook proberen we zo min mogelijk economische schade aan te richten. In deze beleidslijn is vaccinatie een belangrijk nieuw instrument, althans in het geval van KVP of MKZ, omdat voor deze ziekten markervaccins beschikbaar zijn, waarmee met specifieke testen besmette dieren van gevaccineerde dieren kunnen worden onderscheiden. Bij een uitbraak van één van deze ziekten, is vaccinatie bedoeld om verspreiding tegen te gaan. Zoals ik al zei, er zal geen sprake zijn van preventieve vaccinatie. Dit nieuwe beleid zal grote consequenties hebben. Het positieve punt is natuurlijk dat er niet meer grootschalig hoeft te worden geruimd, waardoor de maatschappelijke weerstand kan afnemen. Maar wat gaat er gebeuren met de producten van gevaccineerde dieren? Vanuit de overheid, Nederland en de lidstaten, moeten we zorgen dat er geen juridische beperkingen meer zijn en zorgen voor heldere communicatie. Zal daarvoor een markt zijn? We hebben dus nog
lang niet alles in kannen en kruiken. Er moet nog veel werk worden verzet.
Door de minister van LNV en door het departement, maar ook door u. Het
ministerie moet het vaccinatiebeleid verder uitwerken. Het bedrijfsleven
moet zich ondertussen inzetten voor goede afspraken in de keten, over
de afzet van producten van gevaccineerde dieren. De primaire verantwoordelijkheid
voor de afzet ligt bij het bedrijfsleven. Uiteraard is de overheid bereid
ondersteuning te bieden. Ook de inzet van alle andere betrokken partijen
is cruciaal. Daarom ben ik blij dat we vandaag bij elkaar komen om ons
perspectief op de nieuwe ontwikkelingen te delen. Ik wens u een succesvolle
conferentie. En ik dank u voor uw aandacht. |
|
aaa | |
Speech
Jolanda Streekstra IN BELANG VAN MENS EN DIER
Geachte aanwezigen, In de eerste plaats
willen wij het Ministerie van LNV bedanken voor de uitnodiging en de gelegenheid
die we vanmiddag krijgen om de sociaal-psychologische kant van het non-vaccinatie
beleid te belichten. Ent Europa is opgericht
tijdens de MKZ-crisis van 2001 uit protest tegen het zinloos doden en
vernietigen van gezonde dieren. Sinds de oprichting
hebben we ca. 500.000 handtekeningen verzameld o.a. via onze website en
op allerlei grote evementen. Dit geeft aan dat er vanuit de samenleving
geen draagvlak is voor het ruimingsbeleid. Op grond van morele
overwegingen keuren wij het ruimen van gezonde dieren af en zijn van mening
dat het doden van gezonde dieren geen optie mag zijn als er een beproefd
en goedwerkend medicijn tegen MKZ voorhanden is. Bovendien vormen de geënte
dieren en de producten geen enkel gevaar voor de volksgezondheid. In Nederland zijn
260.000 dieren vernietigd. 3000 bedrijven werden geruimd, waarvan slechts
26 bedrijven daadwerkelijk waren besmet. Dit betekend dat voor 1 besmet
bedrijf, 113 bedrijven werden geruimd. Het besluit om in
1991 het non-vaccinatiebeleid in te voeren is genomen op basis van economische
overwegingen. Dit terwijl juist het ent-beleid Nederland 40 jaar had beschermd
tegen een epidemie. De dieren en de produkten werden al die tijd probleemloos
vermarkt. Sinds 1991 zijn de dieren zijn niet langer beschermd tegen MKZ,
terwijl er binnen Europa veel diertransporten plaatsvinden. Het virus
kan elk moment toeslaan en zich razendsnel verspreiden. Het virus is onzichtbaar
en houdt zich niet aan regels, wetten en grenzen. De crisis en de genomen
maatregelen hebben diep ingrijpen in de samenleving: Het volgende voorbeeld
illustreert dit: We onderschrijven
de woorden van psychiater Ellinger:
Inmiddels is de eerste
grote stap in de goede richting gemaakt. De Europese Het is inmiddels bijna
drie jaar na de mkz-crisis. Er is veel gesproken, geëvalueerd, onderzocht.
Er is gedemonstreerd, er zijn boeken geschreven als document, schilderijen
gemaakt, gedichten geschreven, liederen gemaakt. Kunstenaar Gerrit
Breteler, geraakt door wat hij om zich heen zag gebeuren tijdens de mkz-crisis,
heeft zijn gevoelens vertolkt in een lied. Het lied wordt gezongen in
het Fries; de vertaling loopt mee op het scherm. We sluiten onze presentatie
af met dit lied.
In de stilte zal
het sneeuwen Fryslân's
hart dat ligt open En duizend lammeren
sterven En de grutto raast
zijn klachten In de schuur daar
ligt een kalfje, Je was een land
van vee en boter Fryslân's
hart dat ligt open
Wie kan het tij
nog keren |
|
Conferentie
LNV (On)mogelijkheden van een nieuwe vorm van dierziektebestrijding - Het
beleid van meerdere kanten belicht
De beleidswijzigingen Epidemiologie (Stegeman) LTO Nederland (Schenk) Positief Niet positief |
|